Vanliga frågor
Här lägger vi fortlöpande in frågor och svar som kan vara av intresse för alla i våra bostadsrättsföreningar.
Varför händer det ibland att gargedörrarna inte stängs eller öppnas automatiskt?
Svar: Det kan oftast bero på att inpasseringskontakten (kattögat som sitter cirka 50 centimeter utanför garagedörren, se bild 1) blivit fuktig på grund av regn. Men om man torkar av den med handen eller ett papper så att vattendroppen som sitter på själva kontaktpunktens mitt försvinner, så stängs dörren efter cirka fem sekunder.
- o - o - o -
Fem frågor om fjärrkontrollen till garagen
1. Om fjärrkontrollen inte fungerar
Svar: Kontrollerar att den röda lampan lyser när fjärrkontrollens knapp är nedtryckt (se bild 2). Se till att vara nära dörröppningsmottagarna, som sitter både på utsidan och insidan av garageporten. Lyser lampan svagt, byt batteri, men låt Lidingö Lås på Lejonvägen sköta det, för det är lite knepigt. Var och en betalar kostnaden själv.
Om fjärrkontrollen inte fungerar efter batteribytet, kontakta Matts Törnberg, Trossvägen 9, telefon 0721-769 797 matts.tornberg@gmail.com för kontroll och åtgärd. Visar det sig att den fortfarande inte fungerar ersätts den kostnadsfritt under förutsättning att den har behandlats på normalt sätt.
2. Om fjärrkontrollen tappats bort
Svar: Kontakta Matts Törnberg (kontaktuppgift ovan) för omedelbar spärr av fjärrkontrollen. Ny kontroll köps hos Lidingö Lås. Matts Törnberg tar fram avtal för den nya fjärrkontrollen och programmerar kontrollen för systemet.
3. Extra fjärrkontroll
Svar: Extra fjärrkontroll köps hos Lidingö Lås. Kontakta Matts Törnberg först.
4. Återlämning av fjärrkontroll och nyckel när jag lämnar min garageplats?
Svar: När garageplatsen friställs ska fjärrkontroll och eventuell nyckel till garaget återlämnas till Matts Törnberg (kontaktuppgift ovan), inte till respektive förenings garageansvarige. Sker inte detta debiteras innehavaren en avgift på 1000 kronor.
5. Vilka får garagenycklar?
Svar: Nycklar till garagegångarna delas endast ut till garageplatsinnehavare som bor på Hamnvägen 1 och 7, Slipvägen 2, 3, 4 och 5, samt Trossvägen 2 och 4.
Läs mer om fjärrkontroll och avtal på sidan "Garage", på denna länk: https://stapelbadden-ga2.bostadsratterna.se/garage-laddplatser
- o - o - o -
Hur får man det digitala p-tillstånd som krävs för att vi boende ska få parkera på gatan?
Svar: De tre bostadsrättsföreningarna GP1, GP2 och GP3 har infört digitala parkeringstillstånd i vårt område. Boende som har bilar behöver inte längre ha de inplastade parkeringstillstånden på bilarnas framrutor. Istället registreras bilarnas registreringsnummer i appen "SmartPark" som vårt parkeringsövervakningsföretag har. Så, ladda först ned appen "SmartPark" i din telefon.
Ansök därefter om digitalt tillstånd. Det är tillåtet att ha två digitala tillstånd per hushåll. Ansökan görs enligt respektive förenings egna rutin (se information på föreningens hemsida). När det digitala tillståndet är klart erhåller man ett meddelande om att det är det. Bor du i GP1 registrerar du själv ditt registreringsnummer i "appen". Det viktigaste är alltså att bilens registreringsnummer läggs in i appen. Först då har du ett aktivt och giltigt p-tillstånd.
På appen står (se bild 3): Aktivt tillstånd. Tillstånd Gåshaga Pirar 24x7. Fordonets registreringsnummer. Giltigt till. (Här står då den sista dagen i den månad som appen laddades ner. Men giltighetstiden förnyas varje månad utan synlig uppdatering så länge som man bor i området).
- o - o - o -
Varför är det gula streck på parkeringsplatserna utanför soprummen?
Svar: Om bilar parkerar så att soptunnorna inte kan rullas ut till sopbilarna blir det ingen tömning den veckan. Därför: Parkera inte så att det gula strecket finns under någon del av bilen (se bild 4).
- o - o - o -
Varför är det ett gult streck på Slipvägen vid infarten till Knapvägen?
Svar: För att det är förbjudet att parkera på Knapvägens infart.
- o - o - o -
Om jag får en besökare som vill parkera sin bil i området, vad behövs då?
Svar: När du får en bilåkande gäst som parkerar i vårt område måste denne lägga ett ”P-tillstånd för gäst” (se bild 5) under framrutan, annars kommer vårt parkeringsbolag skriva ut en p-bot. Tänk på att inte kludda till det när datum fylls i. Om datumet blir lite svagt, förstärk inte utan tag en ny lapp. ”Dubbelifyllning” kan ibland av p-bolaget uppfattas som ett försök att förlänga tiden. Behöver du flera lappar, kontakta din förenings garageansvarige.
- o - o - o -
Var finns skyddsrum för dem som bor i vårt område?
Svar: På Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MBS) skyddsrumskarta finns tre skyddsrum markerade. På Värdshusvägen 1 finns 100 platser, på Värdshusvägen 7 finns 60 platser och i Bonvers hus, längst ned på Värdshusvägen, finns 140 platser. Klicka på denna länk för att komma till kartan.
- o - o - o -
Var hittar man GA2:s årsstämmoprotokoll?
Svar: Alla årsstämmoprotokoll finns på sidan "Om GA2", på denna länk.
- o - o - o -
Bilar från hemtjänsten parkerar ofta på platser i området som inte är tillåtna. Varför får de inte parkeringsböter?
Svar: Ofta är alla tillåtna parkeringsplatser upptagna och eftersom fler i området har behov av hjälp från hemtjänsten har vi sagt till parkeringsbolaget att inte bötfälla hemtjänstens bilar, som f.ö. står här endast kortare tider.
- o - o - o -
Varför finns inga krokar i garagen för att hänga upp laddsladdarna?
Svar: Under vintern, då många kör ner i garagen utan att sopa bort snön, blir det fuktigt. Om laddkabeln hänger kvar kan det bildas fukt i laddkabelns kontaktdon så att jordfelsbrytaren slår av laddaren. Så, lägg laddkabeln i bilen. Det är f.ö. inte tillåtet att sätta upp egna krokar.